ΜΗΝΥΜΑ ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ κ. ΣΕΡΑΦΕΙΜ ΓΙΑ ΤΟ ΝΕΟ ΕΤΟΣ 2014
«Ο των αιώνων ποιητής και Δεσπότης» μας αξιώνει και πάλι, αδελφοί μου αγαπητοί, να ζούμε και να χαιρόμαστε μέσα στη λατρεία της Εκκλησίας μας τη συμβατική αλλαγή του χρόνου.
Ένας καινούργιος χρόνος άρχισε και πάλι. Ένας καινούργιος σταθμός στη ζωή μας, όπως συνηθίζουμε να λέμε και μάλιστα ευχόμαστε και προσευχόμαστε να αποβεί υγιεινός και ωφέλιμος. Μία ευκαιρία για τους πολλούς για αποφάσεις νέες, στρατηγικές, όνειρα, προγραμματισμούς και χρονοδιαγράμματα για δημιουργία.
Μας διαφεύγει, όμως, της προσοχής μας ότι ο χρόνος είναι φοβερά συνεσταλμένος. Είναι λίγος και μικρός μπροστά σ' αυτά τα οποία επιθυμούμε να πραγματοποιήσουμε. Ο θαυμαστός Ιεράρχης της Καισαρείας, ο Μέγας Βασίλειος, με τη μνήμη του οποίου αρχίζει το νέο έτος, θα διερωτηθεί μαζί με τον καθένα μας: «Tο παρελθόν πέρασε πλέον και χάθηκε, το μέλλον ούτε καν φαίνεται ακόμα, αλλά και το παρόν, πριν προλάβει να γίνει γνωστό, εξαφανίζεται»1.
Καί σ' αυτήν την αλλαγή του χρόνου επιτακτική προβάλλεται η ανάγκη να τον εξαγοράσουμε, σύμφωνα με το λόγο του Αποστόλου των Εθνών Παύλου «εξαγοραζόμενοι τον καιρόν ότι αι ημέραι πηνηραί εισί»2.
Ένας καινούργιος χρόνος άρχισε και πάλι. Ένας καινούργιος σταθμός στη ζωή μας, όπως συνηθίζουμε να λέμε και μάλιστα ευχόμαστε και προσευχόμαστε να αποβεί υγιεινός και ωφέλιμος. Μία ευκαιρία για τους πολλούς για αποφάσεις νέες, στρατηγικές, όνειρα, προγραμματισμούς και χρονοδιαγράμματα για δημιουργία.
Μας διαφεύγει, όμως, της προσοχής μας ότι ο χρόνος είναι φοβερά συνεσταλμένος. Είναι λίγος και μικρός μπροστά σ' αυτά τα οποία επιθυμούμε να πραγματοποιήσουμε. Ο θαυμαστός Ιεράρχης της Καισαρείας, ο Μέγας Βασίλειος, με τη μνήμη του οποίου αρχίζει το νέο έτος, θα διερωτηθεί μαζί με τον καθένα μας: «Tο παρελθόν πέρασε πλέον και χάθηκε, το μέλλον ούτε καν φαίνεται ακόμα, αλλά και το παρόν, πριν προλάβει να γίνει γνωστό, εξαφανίζεται»1.
Καί σ' αυτήν την αλλαγή του χρόνου επιτακτική προβάλλεται η ανάγκη να τον εξαγοράσουμε, σύμφωνα με το λόγο του Αποστόλου των Εθνών Παύλου «εξαγοραζόμενοι τον καιρόν ότι αι ημέραι πηνηραί εισί»2.
Εξαγορά με διάθεση δημιουργίας, με πνεύμα βαθιάς πίστεως στην πρόνοια του Θεού για μία πνευματικότερη θεώρηση της ζωής. Εξαγορά, ακόμη, με έργα αγάπης και θυσίας έχοντας την σφραγίδα της γνησιότητος και της παρουσίας του Θεού θα μας ανεβάζουν ένα βήμα κάθε μέρα πιο κοντά στο αιώνιο.
Καί θα ήθελα, αδελφοί μου αγαπητοί, αυτήν την ημέρα, με τα όσα συμβαίνουν στον τόπο μας και με τον πόνο και τις δυσκολίες που βιώνει ο πολύπαθος λαός μας, να προσφέρω στην αγάπη σας ένα μήνυμα παρμένο από τον αθάνατο λόγο του Θεού που περιέχεται στην Αγία Γραφή.
Μήνυμα για την καινούργια χρονιά. Φάρο φωτεινό, που θα φωτίζει την πορεία μας στην «μέλαινα και ζοφώδη θάλασσαν της παρούσης ζωής»· οδοδείκτη στην δύσκολη πορεία μας και σ' αυτά τα οποία αντιμετωπίζει η πολύπαθη πατρίδα μας.
ΕΥΘΥΜΕΙΤΕ, είναι το μήνυμα της νέας χρονιάς.
Προέρχεται από το στόμα του χριστοφόρου Αποστόλου Παύλου και το οποίο μας το διασώζει ο Ευαγγελιστής Λουκάς στο βιβλίο των Πράξεων των Αποστόλων.
Α. Ευθυμείτε!
Έχετε θάρρος.
Μην χάνετε την ελπίδα σας.
Διατηρείστε την καλή σας διάθεση.
Έχετε περιχαρή και ιλαρή την ψυχή.
Μην χάνετε την ελπίδα σας.
Διατηρείστε την καλή σας διάθεση.
Έχετε περιχαρή και ιλαρή την ψυχή.
Η ευθυμία είναι μία εσωτερική κατάσταση, που προέρχεται από τον πνευματικό κόσμο της ψυχής. Είναι «το ιλαρόν και άλυπον»3 της ψυχής, κατά τον ορισμό του Μεγάλου Βασιλείου. Είναι η καλή και χαρούμενη διάθεση των πιστών. Αυτήν συνιστά ο Απόστολος Ιάκωβος ο Αδελφόθεος και μάλιστα την συνδέει με την υμνολογία και τους ψαλμούς: «Ευθυμεί τις; ψαλλέτω»4.
Δεν έχει σχέση, αυτή η ευθυμία, ούτε με την εξουσία σύμφωνα με τον Άγιο Ιωάννη τον Χρυσόστομο, ούτε με τα χρήματα, ούτε με την ισχύ του σώματος και τα πολυτελή ενδύματα, ούτε «άλλο τι των ανθρωπίνων πραγμάτων». Αλλά είναι κατόρθωμα μόνο πνευματικό και «συνειδώς αγαθόν». Γιά το λόγο αυτό θα αναφωνήσει ο πολύπαθος αυτός Πατέρας της Εκκλησίας με μεγάλο θαυμασμό: «ο εν Θεώ αεί χαίρει»5, δηλαδή, αυτός που ζεί με την παρουσία του Θεού, χαίρεται πάντοτε.
Έτσι, δεν προτρέπεται ο πιστός να αρνηθεί τις αγνές και τις όμορφες χαρές που καθημερινά του χαρίζει ο Θεός, ούτε τις απολαύσεις αυτής της ζωής οι οποίες είναι σύμφωνες με το θέλημα του Θεού, παρά μόνο να αρνηθεί την αμαρτία. Το ιλαρό πρόσωπο και η καλή διάθεση έχει άμεση σχέση με τον εσωτερικό κόσμο και ιδιαίτερα με το «αγαθόν συνειδώς». Αν την συνείδηση δεν την βαραίνει η φθοροποιός αμαρτία, τότε ο Χριστιανός, ακόμη και στον πόνο ή στην ασθένεια ή στο γεγονός του θανάτου ενός προσφιλούς μέλους της οικογενείας του, είναι στολισμένος με την χαρμολύπη, η οποία και φανερώνει υψηλό δείκτη πνευματικής ζωής. «Πάντων απόλαυσον, μόνον αμαρτίας απόστηθι» - μπορείς να χαίρεσαι για τα πάντα, μόνο να βρίσκεσαι μακρυά από την αμαρτία, θα αναφωνήσει ο Ιερός Χρυσόστομος.
Δεν έχει σχέση, αυτή η ευθυμία, ούτε με την εξουσία σύμφωνα με τον Άγιο Ιωάννη τον Χρυσόστομο, ούτε με τα χρήματα, ούτε με την ισχύ του σώματος και τα πολυτελή ενδύματα, ούτε «άλλο τι των ανθρωπίνων πραγμάτων». Αλλά είναι κατόρθωμα μόνο πνευματικό και «συνειδώς αγαθόν». Γιά το λόγο αυτό θα αναφωνήσει ο πολύπαθος αυτός Πατέρας της Εκκλησίας με μεγάλο θαυμασμό: «ο εν Θεώ αεί χαίρει»5, δηλαδή, αυτός που ζεί με την παρουσία του Θεού, χαίρεται πάντοτε.
Έτσι, δεν προτρέπεται ο πιστός να αρνηθεί τις αγνές και τις όμορφες χαρές που καθημερινά του χαρίζει ο Θεός, ούτε τις απολαύσεις αυτής της ζωής οι οποίες είναι σύμφωνες με το θέλημα του Θεού, παρά μόνο να αρνηθεί την αμαρτία. Το ιλαρό πρόσωπο και η καλή διάθεση έχει άμεση σχέση με τον εσωτερικό κόσμο και ιδιαίτερα με το «αγαθόν συνειδώς». Αν την συνείδηση δεν την βαραίνει η φθοροποιός αμαρτία, τότε ο Χριστιανός, ακόμη και στον πόνο ή στην ασθένεια ή στο γεγονός του θανάτου ενός προσφιλούς μέλους της οικογενείας του, είναι στολισμένος με την χαρμολύπη, η οποία και φανερώνει υψηλό δείκτη πνευματικής ζωής. «Πάντων απόλαυσον, μόνον αμαρτίας απόστηθι» - μπορείς να χαίρεσαι για τα πάντα, μόνο να βρίσκεσαι μακρυά από την αμαρτία, θα αναφωνήσει ο Ιερός Χρυσόστομος.
Β. Ευθυμείτε!
Η εύθυμη διάθεση και η χαρά είναι έκφραση ευγνωμοσύνης προς τον Θεό για τον πλούτο των ευεργεσιών Του που καθημερινά μας χαρίζει. Γι’ αυτό και μέσα στην Αγία Αναφορά της Θείας Ευχαριστίας Τον ευχαριστούμε: «Υπέρ τούτων απάντων ευχαριστούμεν σοι και τω μονογενή σου Υιώ και το Πνεύματί σου τω Αγίω ων ίσμεν και ων ουκ ίσμεν»6. Ο χαρούμενος άνθρωπος προσφέρει ένα ευχαριστώ στο Θεό για όλα όσα του χάρισε. Ο Άγιος Σεραφείμ του Σαρώφ έλεγε ότι: «Αρέσει στο Θεό να έχει ο άνθρωπος μία χαρούμενη καρδιά».
Η ευθυμία της καρδιάς είναι το θυμίαμα, το οποίο φτάνει στο Θρόνο της Θείας Μεγαλοσύνης. Καί η ευχάριστη διάθεση ως αληθινή λατρεία ευγνωμοσύνης και αγάπης, υψώνεται στο Θεό για όσα Εκείνος μας προσέφερε και συνεχίζει να μας προσφέρει.
Η ευθυμία είναι συγχρόνως και πηγή δημιουργίας για τον εαυτό μας. Είναι το εύκρατο κλίμα μέσα στο οποίο ο αγώνας μας για μία συνεχή πνευματική ορειβασία γίνεται ευχάριστος. Η χαρούμενη διάθεση διπλασιάζει τη δυναμικότητά μας. Κάνει πιο εύκολη την άσκηση της αγάπης και της προσφοράς. Διευκολύνει την καλή επικοινωνία με τους συνανθρώπους μας.
Επιπλέον, η ευθυμία μας βοηθά και στην υγεία τούσώματος. Επιστήμονες μεγάλοι, καθώς και Γέροντες του αιώνος μας, όπως ο Όσιος Πορφύριος ο Καυσοκαλυβίτης, ο οποίος πρόσφατα συναριθμήθηκε στο Αγιολόγιο της Εκκλησίας από το Οικουμενικό Πατριαρχείο, αλλά και ο Γέροντας Παίσιος ο Αγιορείτης τόνιζαν χαρακτηριστικά πως η ευθυμία, η παρουσία της χαράς, επηρεάζει ευνοικά και τη σωματική μας υγεία και ευεξία και μάλιστα θεραπεύει και πολλές ασθένειες. Γι’ αυτό και οι γιατροί συνιστούν ήρεμη ζωή και αισιοδοξία, ώστε να μη χάσουμε το μεγάλο αγαθό που είναι η υγεία.
Η ευθυμία της καρδιάς είναι το θυμίαμα, το οποίο φτάνει στο Θρόνο της Θείας Μεγαλοσύνης. Καί η ευχάριστη διάθεση ως αληθινή λατρεία ευγνωμοσύνης και αγάπης, υψώνεται στο Θεό για όσα Εκείνος μας προσέφερε και συνεχίζει να μας προσφέρει.
Η ευθυμία είναι συγχρόνως και πηγή δημιουργίας για τον εαυτό μας. Είναι το εύκρατο κλίμα μέσα στο οποίο ο αγώνας μας για μία συνεχή πνευματική ορειβασία γίνεται ευχάριστος. Η χαρούμενη διάθεση διπλασιάζει τη δυναμικότητά μας. Κάνει πιο εύκολη την άσκηση της αγάπης και της προσφοράς. Διευκολύνει την καλή επικοινωνία με τους συνανθρώπους μας.
Επιπλέον, η ευθυμία μας βοηθά και στην υγεία τούσώματος. Επιστήμονες μεγάλοι, καθώς και Γέροντες του αιώνος μας, όπως ο Όσιος Πορφύριος ο Καυσοκαλυβίτης, ο οποίος πρόσφατα συναριθμήθηκε στο Αγιολόγιο της Εκκλησίας από το Οικουμενικό Πατριαρχείο, αλλά και ο Γέροντας Παίσιος ο Αγιορείτης τόνιζαν χαρακτηριστικά πως η ευθυμία, η παρουσία της χαράς, επηρεάζει ευνοικά και τη σωματική μας υγεία και ευεξία και μάλιστα θεραπεύει και πολλές ασθένειες. Γι’ αυτό και οι γιατροί συνιστούν ήρεμη ζωή και αισιοδοξία, ώστε να μη χάσουμε το μεγάλο αγαθό που είναι η υγεία.
Γ. Ευθυμείτε!
Η εύθυμη διάθεση είναι το πιο δυνατό κήρυγμα και η πιο μεγάλη απολογητική προς το περιβάλλον μας. Είναι μία ακτίνα φωτός, όπως την έχουν ονομάσει, και ταυτόχρονα μία μορφωτική και εποικοδομητική προσπάθεια για την ήρεμη ζωή της οικογενείας μας, του περιβάλλοντός μας και της κοινωνίας. Γι' αυτό και ένας σύγχρονος επιστήμονας έγραφε χαρακτηριστικά: «Εκείνο που τροφοδοτεί την απιστία είναι η έλλειψη χαρούμενων Χριστιανών». Και συμπλήρωνε: «Σκόρπιζε λίγο γέλιο στο περιβάλλον σου, είναι μία πράξη αγάπης και προσφοράς».
Την ευθυμία μακαρίζει και ο Μέγας Αθανάσιος και την ονομάζει «σκίρτημα ψυχής επαγαλλομένης». Γράφει δε για τη μεγάλη ασκητική μορφή του καθηγητού της ερήμου και πνευματικού του πατρός Μεγάλου Αντωνίου τα εξής χαρακτηριστικά: «από της χαράς της ψυχής, ιλαρόν είχε το πρόσωπον . . . Ουδέποτε γαρ εταράττετο γαληνιώσης αυτού της ψυχής· ουδέποτε σκυθρωπός εγίνετο, χαιρούσης αυτού της διανοίας»7.
Αυτή η χαρά στόλιζε τα πρόσωπα των αγωνιστών της πίστεως και των Αγίων Μαρτύρων της Εκκλησίας. Αυτή η χαρά ήταν μόνιμος σύντροφος των Οσίων πατέρων και μητέρων, των οικιστών της ερήμου. Αυτή η ευθυμία σαν μία ουράνια κλίμακα τους ανέβαζε από τη γη προς τον ουρανό.
Αυτή τη χαρά, αυτή την ευθυμία ζητάμε καθημερινά να μας χαρίζει ο Θεός και μάλιστα στο τέλος της Θείας Λειτουργίας, όπου επαναλαμβάνουμε μαζί με τους Αγίους μας, μαζί με ολόκληρη την Εκκλησία: «Πλήρωσον χαράς και ευφροσύνης τας καρδίας ημών»8 κι ακόμη: «Πλήρωσον το στόμα μου αινέσεώς σου, Κύριε, και χαράς έμπλησον τα χείλη μου, όπως υμνήσω την δόξαν σου»9.
Αδελφοί μου, με ευθυμία, με χαρά θα πορευθούμε στην καινούργια χρονιά, το 2014. Γνωρίζουμε πολύ καλά ότι η ζωή είναι στίβος, έχει αγώνες και ιδρώτες, έχει κόπους και παλαίσματα. Με ευθυμία θα τα αντιμετωπίσουμε όλα. Με χαρά θα πρέπει να στρέφουμε το βλέμμα μας προς την αιωνιότητα, ώστε αυτά τα οποία συμβαίνουν σ' αυτήν τη ζωή να αποκτήσουν τις σωστές διαστάσεις τους.
Την καινούργια χρονιά, ας χρησιμοποιήσουμε ως όπλο την προσευχή, για να επικοινωνούμε μυστικά με τον Ουρανό, για να γεμίζουμε από χαρά.
Ας χρησιμοποιήσουμε ως άγκυρα ασφαλή και βεβαία την ελπίδα, που θα μας παρέχει την ευθυμία.
Η συμμετοχή μας, ακόμη, στη ζωή της Εκκλησίας και στα θεοσύστατα Μυστήριά της θα μας δώσει τη δυνατότητα να διατηρούμε μία χαρούμενη διάθεση, παρά τις δύσκολες πνευματικές καιρικές συνθήκες και τους μεγάλους ανέμους και τις θύελλες που ξεσπούν γύρω μας. Ο κυβερνήτης του σκάφους της Εκκλησίας μας βεβαιώνει: «Ου μη σε ανώ, ουδ’ ου μη σε εγκαταλίπω»10.
«Μη φοβείσθε»11, λοιπόν, αλλά «θαρσείτε»12 και «ευθυμείτε»13.
Αυτήν τη μεγάλη ημέρα, σας ασπάζομαι όλους στο όνομα του «σαρκί περιτμηθέντος» Κυρίου μας Ιησού Χριστού και σας εύχομαι υγεία, δύναμη και κουράγιο στο καράβι της ζωής, καθώς και εκπλήρωση κάθε ευγενούς επιθυμίας σας.
Την ευθυμία μακαρίζει και ο Μέγας Αθανάσιος και την ονομάζει «σκίρτημα ψυχής επαγαλλομένης». Γράφει δε για τη μεγάλη ασκητική μορφή του καθηγητού της ερήμου και πνευματικού του πατρός Μεγάλου Αντωνίου τα εξής χαρακτηριστικά: «από της χαράς της ψυχής, ιλαρόν είχε το πρόσωπον . . . Ουδέποτε γαρ εταράττετο γαληνιώσης αυτού της ψυχής· ουδέποτε σκυθρωπός εγίνετο, χαιρούσης αυτού της διανοίας»7.
Αυτή η χαρά στόλιζε τα πρόσωπα των αγωνιστών της πίστεως και των Αγίων Μαρτύρων της Εκκλησίας. Αυτή η χαρά ήταν μόνιμος σύντροφος των Οσίων πατέρων και μητέρων, των οικιστών της ερήμου. Αυτή η ευθυμία σαν μία ουράνια κλίμακα τους ανέβαζε από τη γη προς τον ουρανό.
Αυτή τη χαρά, αυτή την ευθυμία ζητάμε καθημερινά να μας χαρίζει ο Θεός και μάλιστα στο τέλος της Θείας Λειτουργίας, όπου επαναλαμβάνουμε μαζί με τους Αγίους μας, μαζί με ολόκληρη την Εκκλησία: «Πλήρωσον χαράς και ευφροσύνης τας καρδίας ημών»8 κι ακόμη: «Πλήρωσον το στόμα μου αινέσεώς σου, Κύριε, και χαράς έμπλησον τα χείλη μου, όπως υμνήσω την δόξαν σου»9.
Αδελφοί μου, με ευθυμία, με χαρά θα πορευθούμε στην καινούργια χρονιά, το 2014. Γνωρίζουμε πολύ καλά ότι η ζωή είναι στίβος, έχει αγώνες και ιδρώτες, έχει κόπους και παλαίσματα. Με ευθυμία θα τα αντιμετωπίσουμε όλα. Με χαρά θα πρέπει να στρέφουμε το βλέμμα μας προς την αιωνιότητα, ώστε αυτά τα οποία συμβαίνουν σ' αυτήν τη ζωή να αποκτήσουν τις σωστές διαστάσεις τους.
Την καινούργια χρονιά, ας χρησιμοποιήσουμε ως όπλο την προσευχή, για να επικοινωνούμε μυστικά με τον Ουρανό, για να γεμίζουμε από χαρά.
Ας χρησιμοποιήσουμε ως άγκυρα ασφαλή και βεβαία την ελπίδα, που θα μας παρέχει την ευθυμία.
Η συμμετοχή μας, ακόμη, στη ζωή της Εκκλησίας και στα θεοσύστατα Μυστήριά της θα μας δώσει τη δυνατότητα να διατηρούμε μία χαρούμενη διάθεση, παρά τις δύσκολες πνευματικές καιρικές συνθήκες και τους μεγάλους ανέμους και τις θύελλες που ξεσπούν γύρω μας. Ο κυβερνήτης του σκάφους της Εκκλησίας μας βεβαιώνει: «Ου μη σε ανώ, ουδ’ ου μη σε εγκαταλίπω»10.
«Μη φοβείσθε»11, λοιπόν, αλλά «θαρσείτε»12 και «ευθυμείτε»13.
Αυτήν τη μεγάλη ημέρα, σας ασπάζομαι όλους στο όνομα του «σαρκί περιτμηθέντος» Κυρίου μας Ιησού Χριστού και σας εύχομαι υγεία, δύναμη και κουράγιο στο καράβι της ζωής, καθώς και εκπλήρωση κάθε ευγενούς επιθυμίας σας.
Χαίρετε, αδελφοί μου αγαπητοί!
Ευθυμείτε!
Καταρτίζεσθε!
Παρακαλείσθε!
Καί ο Θεός της αγάπης και της ειρήνης έσται μεθ' ημών!
Καλή χρονιά και ευλογημένη!
Ευθυμείτε!
Καταρτίζεσθε!
Παρακαλείσθε!
Καί ο Θεός της αγάπης και της ειρήνης έσται μεθ' ημών!
Καλή χρονιά και ευλογημένη!
Με θερμές πατρικές ευχές
Ο Ε Π Ι Σ Κ Ο Π Ο Σ Σ Α Σ
Ο ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ ΣΕΡΑΦΕΙΜ
1 «Ουχί τοιούτος ο χρόνος, ου το μεν παρελθόν ηφανίσθη, το δε μέλλον ούπω πάρεστι, το δε παρόν πριν γνωσθήναι διαδιδράσκει την αίσθησιν;» Μεγάλου Βασιλείου, Ομιλίαι εις την Εξαήμερον, Ομιλία Α΄, ΄΄Εν αρχή εποίησεν Ο Θεός τον ουρανόν και την γην΄΄, PG 29b,13.
2 Εφεσ. 5,16.
3 Μεγάλου Βασιλείου, Επιστολή Β΄ Προς τον φίλον Γρηγόριον, ΕΠΕ. 1,64.
4 Ιακ. 5,14.
5 Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου, Υπόμνημα εις την προς Φιλιππησίους Επιστολήν, Ομιλία ΙΔ΄, PG 62,283.
6 Θεία Λειτοργία Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου.
7 Μεγάλου Αθανασίου, Βίος Αντωνίου, PG 26,940 (παρ.67).
8 Θεία Λειτουργία Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου.
9 Θεία Λειτουργία Αγίου Ιακώβου του Αδελφοθέου.
10 Εβρ. 13,5.
11 Ματθ. 14,27.
12 Ιω. 16,33.
13 Πραξ. 27,25.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου