Καμπαναριό του 15ου αιώνα στην Κεφαλονιά

Καμπαναριό του 15ου αιώνα στην Κεφαλονιά
Αγαπητοί επισκέπτες καλώς ήλθατε.
Μπορείτε να επικοινωνείτε μαζί μας, να αποστέλλετε και να μοιράζεστε κρίσεις, σχόλια, απόψεις, στην ηλεκτρονική διεύθυνση :
amalgamaparamythias@gmail.com

Με εκτίμηση,
Η Ομάδα Διαχείρισης


Δευτέρα 29 Απριλίου 2024

ΨΑΛΜΩΔΙΕΣ ΜΕΓΑΛΗΣ ΔΕΥΤΕΡΑΣ (Βατοπαίδι)

 





ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ - ΙΕΡΑ ΜΕΓΙΣΤΗ ΜΟΝΗ ΒΑΤΟΠΑΙΔΙΟΥ
(ΨΑΛΛΕΙ ΧΟΡΟΣ ΒΑΤΟΠΑΙΔΙΝΩΝ ΠΑΤΕΡΩΝ)

Το Άγιον Όρος, υπερχιλιόχρονη κιβωτός της Oρθοδοξίας, αποτελεί αναμφισβήτητα μήτρα που γεννά και καλλιεργεί τη βυζαντινή μελουργία και την ψαλτική τέχνη. Στο πνεύμα της αναζωογόνησης των αγιορείτικων μοναστηριών, μετά από μια περίοδο κρίσης και παρακμής, επαναλειτούργησε το «Mουσικοδιδασκαλείον» της Iεράς Mονής Bατοπεδίου, το οποίο για αιώνες μόρφωνε μουσικά τους μοναχούς. Aυτό κληροδότησε στο μοναστήρι σημαντικούς μελουργούς, μια πλούσια ηχοθήκη, βιβλία, χειρόγραφα και, κυρίως, μια πλούσια ψαλτική παράδοση, την οποία συνεχίζει ο σημερινός Xορός της Mονής. H επιτελούμενη συστηματική μουσική σπουδή που συνδυάζει τη γνώση της γραπτής και την εμπειρία της προφορικής ψαλτικής παράδοσης αποτελεί τη βάση της σημερινής κοινής προσπάθειας των Πανεπιστημιακών Eκδόσεων Kρήτης και της Mονής Bατοπεδίου να καλυφθεί ένα κενό στη δισκογραφία, με τη δημιουργία ενός CD για κάθε ημέρα της Mεγάλης Eβδομάδος. Oι εκδόσεις αυτές περιέχουν όλες τις κλασικές συνθέσεις των μεγάλων μελοποιών για τα Άγια Πάθη, ψαλλόμενες κατά τον παλαιό αγιορείτικο τρόπο (με κανονάρχημα, απηχήματα, αντιφωνικά κ.λπ.). Oι ηχογραφήσεις έγιναν επί τόπου, γιατί η ψαλμωδία στο φυσικό της περιβάλλον αποκτά άλλη βαρύτητα: H πολύωρη καθημερινή μουσική ερμηνεία των ύμνων διασταυρώνεται με την αέναη προσευχή, αποτελώντας σύμφυτο στοιχείο του μοναστικού βίου, οδηγώντας στη βαθύτερη βίωσή του. Eκεί, η εκφορά και η εξύμνηση του Θείου Πάθους από τα στόματα των μοναχών δημιουργεί ατμόσφαιρα κατανυκτική, και υποδηλώνει μια αλήθεια συγκλονιστική.
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
1. Στίχ. «Εκ νυκτός ορθρίζει το πνεύμα μου…», «Αλληλούια» 4.12
Αργό, μέλος «αρχαίον παρ ανωνύμου». Ήχος πλάγιος του δ’.

2. Στίχ. «Ζήλος λήψεται λαόν απαίδευτον…», «Αλληλούια» 0.53
Σύντομο. Ήχος πλάγιος του δ’, τρίφωνος.

3. «Ιδού ο Νυμφίος έρχεται…» 6.11
Αργό, μέλος «αρχαίον». Ήχος πλάγιος του δ’, τρίφωνος.

4. «Ιδού ο Νυμφίος έρχεται…» 2.07
Σύντομο. Ήχος πλάγιος του δ’, τρίφωνος.

5. «Τα πάθη τα σεπτά…» 2.26
Κάθισμα, σε αργό ειρμολογικό μέλος. Ήχος α’, χρωματικός.

6. «Αόρατε κριτά…» 2.24
Κάθισμα, σε αργό ειρμολογικό μέλος. Ήχος α’, χρωματικός.

7. «Των παθών του Κυρίου τας απαρχάς…» 4.47
Κάθισμα, σε αργό ειρμολογικό μέλος. Ήχος πλάγιος του δ’.

8. Η α’ ωδή του Κανόνος μετά της Καταβασίας 3.40
Ήχος β’.

9. Το Κοντάκιο, ο Οίκος και το Συναξάριο 2.14

10. Η η’ ωδή του Κανόνος μετά της Καταβασίας 5.12

11. Η θ’ ωδή του Κανόνος μετά της Καταβασίας 4.15

12. «Τον νυμφώνα Σου βλέπω…» 3.37
Εξαποστειλάριο. Ήχος γ’.

13. «Πάσα πνοή…», «Αινείτε…» 4.16
Μέλος Π. Λαμπαδαρίου. Ήχος α’. Η στιχολογία των Αίνων.

14. «Ερχόμενος ο Κύριος…» 3.15
Ιδιόμελο, μέλος Πέτρου Λαμπαδαρίου. Ήχος α’.

15. «Φθάσαντες πιστοί…» 1.35
Ιδιόμελο, μέλος Πέτρου Λαμπαδαρίου. Ήχος πλάγιος του α’.

16. «Κύριε, ερχόμενος προς το πάθος…» 5.02
Δοξαστικό των Αίνων, μέλος Πέτρου Λαμπαδαρίου. Ήχος πλάγιος του α’.

17. «Κύριε, προς το μυστήριον το απόρρητον…», «Κύριε, τα τελεώτατα φρονείν…» 4.37
Απόστιχα ιδιόμελα, μέλος Πέτρου Λαμπαδαρίου. Ήχος πλάγιος του α’.

18. «Της ξηρανθείσης συκής…» 1.38
Απόστιχο ιδιόμελο, μέλος Πέτρου Λαμπαδαρίου. Ήχος πλάγιος του δ’.

19. «Δευτέραν Εύαν την Αιγυπτίαν…» 3.34
Δοξαστικό των Αποστίχων, μέλος Πέτρου Λαμπαδαρίου. Ήχος πλάγιος του δ’.
-------------------------
ISBN
960-524-051-3
https://cup.gr/book/cd-i-megali-evdomas-megali-devtera/ 

ΠΗΓΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου