Λέγει ο Κύριος: «αμήν αμήν λέγω υμίν ότι ο τον λόγον μου ακούων και πιστεύων τω πέμψαντί με έχει ζωήν αιώνιον, και εις κρίσιν ουκ έρχεται, αλλά μεταβέβηκεν εκ του θανάτου εις την ζωήν» (Ιω. ε 24). Δηλαδή λέγει ότι αυτός που με ακούει και πράττει και πιστεύει στον Πατέρα μου που με έστειλε στον κόσμον, έχει ζωή αιώνια και δεν θα υποβληθή σε δίκη και σε κρίση, αλλά ήδη έχει μεταβή από τον πνευματικό της αμαρτίας θάνατο στην αθάνατο και αιώνια ζωή.
Τι είναι ψυχή; Λέγει ο Μέγας Βασίλειος: «ψυχή είναι αντίγραφο τ’ ουρανού, γιατί σε αυτήν κατοικεί ο Κύριος. Η σάρκα προέρχεται από την γη, σε αυτήν κατοικούν θνητοί άνθρωποι και άλογα ζώα». Ο δε άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος τονίζει: «Ας κάνουμε την ψυχή ουρανό. Είναι λαμπρός ο ουρανός εκ φύσεως».
Η ψυχή μας είναι αθάνατη. Γι’ αυτό θέσπισαν οι πατέρες μας το Σάββατο να μνημονεύουμε τις ψυχές. Γιατί Σάββατο; Διότι Σάββατο σημαίνει στα Εβραϊκά κατάπαυση και επειδή και οι αποθαμένοι έπαυσαν τα βιοτικά και από τις άλλες φροντίδες, γι’ αυτό κάθε Σάββατο κάνουμε δεήσεις, μνημόσυνα και δεόμενοι στον Θεό για τις ψυχές των κεκοιμημένων. Στον βίο του Οσίου Μακαρίου του Αιγυπτίου αναφέρεται ότι όταν ρώτησε το ξηρό κρανίο ενός ειδωλολάτρου, αν λαμβάνουν κάποια ωφέλεια οι κεκοιμημένοι, το κρανίο απάντησε: «Ναι, τίμιε πάτερ, πολλήν άνεσιν λαμβάνομεν, όταν υπέρ των κεκοιμημένων παρακαλής τον Θεόν».
Γιατί ονομάζεται ψυχοσάββατο. Λέγει ο μακαριστός π. Αυγουστίνος Καντιώτης: «Διότι η Αγία μας Εκκλησία ώρισε το Σάββατο προ της Απόκρεω, να τελούμε γενικό μνημόσυνο των νεκρών και αυτό για τρεις λόγους:
Πρώτος λόγος. Όλοι οι άνθρωποι δεν πεθαίνουν υπό ομαλές συνθήκες· δεν εκπνέουν στο σπίτι, έχοντας δίπλα τους τα προσφιλή πρόσωπα· δεν συνοδεύονται όλοι στην τελευταία κατοικία από συγγενείς και φίλους· δεν ψάλλεται σε όλους η νεκρώσιμος ακολουθία· δεν γεμίζει το φτυάρι ο ιερεύς με χώμα και να πη «Γη ει και εις γην απελεύση» (Γεν. 3,19 και Εξόδ. ακολ.).
Πολλοί άνθρωποι «εξεμέτρησαν το ζην» υπό συνθήκες δραματικές. Όλους λοιπον αυτούς μνημονεύει σήμερα η Εκκλησία.
Υπάρχουν ακόμη και τα λεγόμενα φτωχαδάκια· άνθρωποι που κηδεύονται χωρίς να τους συνοδεύη κανεις, η που οι συγγενείς τους δεν είνε εις θέσιν να τους κάνουν μνημόσυνα.
Ο δεύτερος λόγος που τελούμε γενικό μνημόσυνο είνε, ότι αύριο ξημερώνει Κυριακή της Απόκρεω, μια ημέρα που αστράφτει και βροντα. Διαβάζεται το φοβερώτερο Ευαγγέλιο, το Ευαγγέλιο της Κρίσεως· ανατριχιάζει ο ανθρωπος όταν τ᾽ ακούει. Κατ᾽ εμέ η Κυριακή αυτή από γαστρονομικής απόψεως λέγεται «της Απόκρεω», από πνευματικής όμως απόψεως πρέπει να λέγεται Κυριακή «της Κρίσεως».
Όπως λοιπόν ο υπόδικος περιμένει την ημέρα της δίκης, έτσι κ᾽ εμεις και ολα τα δισεκατομμύρια των ζώντων και των νεκρων, θα παρουσιαστούμε υπόδικοι ενώπιον του Κυρίου. Κριτής μας θα είνε ο εσταυρωμένος Λυτρωτής. Θα μας κρίνη με νόμο όχι ανθρώπινο αλλά με το Ευαγγέλιο, που εινε ζυγαριά φαρμακείου, ζυγίζει και το τελευταίο γραμμάριο, και τον τελευταίο δηλαδή λογισμό· οι σκεψεις, τα λόγια, τα έργα μας θα παρελάσουν ενώπιον του Κυρίου σαν κινηματογραφικη ταινία. Θα δικαστούμε. Και πρέπει ν᾽ ανησυχούμε για τον εαυτό μας, τι απολογία θα δώσουμε.
Και τρίτος λόγος είνε, ότι πρέπει να θυμώμαστε διαρκώς το θάνατο, που είνε μία πραγματικότης. Όπως έλεγαν και οι αρχαιοι πρόγονοί μας, «όρος φιλοσοφίας μνήμη θανάτου»· αν θέλης να βρης την αλήθεια και να ζης σαν άγγελος, να θυμάσαι το θάνατο· σε παίρνει και σε ανεβάζει σε άλλη σφαίρα.
Είμαστε Χριστιανοί, αλλ᾽ ας διδαχθούμε απο ένα πρόγονό μας προ Χριστού. Είνε ο Μακεδών Φίλιππος, ο πατέρας του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Αυτός είχε ορίσει, κάθε πρωί, μόλις ανατέλλει ο ήλιος, ένας στρατιώτης να παρουσιάζεται ενώπιόν του και να του λέη· «Φίλιππε, μέμνησο ότι θνητός ει»· αν και είσαι βασιλιάς κ᾽ εξουσιάζεις λαούς, πρόσεξε γιατί θα πεθάνης. Μνημονεύετε του θανάτου! είνε ο καλύτερος δάσκαλος, χαρίζει τα μεγαλύτερα διδάγματα.
Αδελφοί, «πάντα ματαιότητος τα ανθρώπινα όσα ουχ υπάρχει μετά θάνατον» Ο σοφός Μέγας Αλέξανδρος μας το αποδεικνύει:
«Ευρισκόμενος στα πρόθυρα του θανάτου του συνεκάλεσε τους στρατηγούς του και τους κοινοποίησε τις τρεις τελευταίες επιθυμίες του. Αυτές ήταν:
Να μεταφερθή το φέρετρό του στους ώμους από τους καλύτερους γιατρούς της εποχής. 2. Τους θησαυρούς που είχε αποκτήσει (ασήμι, χρυσάφι, πολύτιμους λίθους) να τους σκορπίσουν σε όλη τη διαδρομή μέχρι τον τάφο του. 3. Τα χέρια του να μείνουν να λικνίζονται στον αέρα, έξω από το φέρετρο, εις κοινήν θέαν.
Ένας από τους στρατηγούς, έκπληκτος από τις ασυνήθιστες επιθυμίες, ρώτησε τον Αλέξανδρο ποιοί ήταν οι λόγοι.
Ο Αλέξανδρος του εξήγησε:
Θέλω οι πιο διαπρεπείς γιατροί να σηκώσουν το φέρετρό μου, για να φανή ότι και εκείνοι είναι αδύναμοι, μπροστά στον θάνατο. 2. Θέλω το έδαφος να καλυφθή από τους θησαυρούς μου, για να μπορούν όλοι να βλέπουν ότι τα αγαθά, που αποκτάμε εδώ, εδώ παραμένουν! 3. Θέλω τα χέρια μου να αιωρούνται στον αέρα, για να μπορούν οι άνθρωποι να βλέπουν ότι ερχόμαστε με άδεια χέρια και με άδεια χέρια φεύγουμε.
Είχε άδικο;
Λέγει ο προφήτης Ησαΐας: «κάθε άνθρωπος είναι χόρτο και κάθε δόξα του ανθρώπου είναι σαν το άνθος του φυτού» (Ησ. 40, 46).
Αδελφοί, «ιδού νυν καιρός ευπρόσδεκτος (κατάλληλος), ιδού νυν ημέρα σωτηρίας» (Β Κορ. 6, 2). Καιρός της μετανοίας.
http://orthodoxostypos.gr
http://orthodoxostypos.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου