Καμπαναριό του 15ου αιώνα στην Κεφαλονιά

Καμπαναριό του 15ου αιώνα στην Κεφαλονιά
Αγαπητοί επισκέπτες καλώς ήλθατε.
Μπορείτε να επικοινωνείτε μαζί μας, να αποστέλλετε και να μοιράζεστε κρίσεις, σχόλια, απόψεις, στην ηλεκτρονική διεύθυνση :
amalgamaparamythias@gmail.com

Με εκτίμηση,
Η Ομάδα Διαχείρισης


Δευτέρα 3 Ιουνίου 2013

Ῥωμηοὶ καὶ γραικύλοι

Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Ναυπάκτου κα γίου Βλασίου εροθέου

στορία νς θνους συνδέεται πολ στεν μ τ νόματά του, ποτε μελετώντας κανες τ νόματα μπορε ν ξακριβώση τ στορικ δεδομένα, λλ κυρίως τν πολιτιστικ ζω νς χώρου. Ατ συμβαίνει κα μ τν λλάδα μ τν πολύχρονη στορία της. πομένως ο περιπέτειες νς θνους χουν σχέση κα μ τς περιπέτειες τν νομάτων του.
Μεταξ τν νομάτων πο χαρακτήριζαν τος λληνες εναι κα τ Γραικός, τ ποο μνημονεύει κα ριστοτέλης κα βέβαια Γραικς γενεαλογεται π τν Δευκαλίωνα, πως κα λλην. Ο Δυτικο - Λατίνοι γνώριζαν τος λληνας κυρίως ς Γραικούς. ταν μως λληνικς πολιτισμς κανε τεράστια ντύπωση στος Λατίνους ο ποοι ρχισαν ν τος μιμονται κα ν ποτιμον τος αυτούς τους, χαρακτηρίζοντάς τους ς βαρβάρους, τότε πρξε ντίδραση κ μέρους τν πατρικίων, φο προσβαλλόταν θνικισμός τους. Τ ποτέλεσμα ταν ν μιλον περιφρονητικ γι τος Γραικος - λληνας κα βέβαια γι’ ατος πο μαγεύονταν π τν λληνικ πολιτισμό.
είμνηστος Καθηγητς Παναγιώτης Χρήστου γράφει: “κδικούμενοι τος πνευματικος εσβολες ο Ρωμαοι σχημάτισαν...κα νέο ποκοριστικ τίτλο το νόματος των (κτς π τ Γραικός), σαφς περιφρονητικό, GRAECULI, Γραικύλοι, παίρνοντας σως φορμ π τν διαγωγ ρισμένων ξελληνισμένων νατολικών”. τσι Κικέρων ποος διακρινόταν γι τν γάπη του πρς τν λληνικ πολιτισμ ποκλήθηκε “γραικς κα σχολαστικός”, λλ κα γραικύλος. δήμαρχος Καλνος σ λόγο του λεγε γι τν Κικέρωνα: “Ταύθ’ οτως, Κικέρων Κικέρουλε Κικεράκιε Κικερίσκε Γραικύλε, ,τι ποτ χαίροις νομαζόμενος”.
τσι, ρος Γραικυλισμς ποδόθηκε περιφρονητικ σ κάποιον πο γκαταλείπει τν δική του πολιτιστικ παράδοση κα προσλαμβάνει κάποια λλη παράδοση. πίσης, ρος Ρωμης δίως π τότε πο Χριστιανισμς γινε πίσημη Θρησκεία το Ρωμαϊκο Κράτους φορτίστηκε μ νέα ννοια, φο Ρωμης χαρακτηρίζεται κενος πο χει ρθόδοξη πίστη κα λληνικ λληνιστικ παράδοση.
Μέσα στ πλαίσια ατ πρέπει ν δομε τος ρους Ρωμης κα Γραικύλος, Ρωμηοσύνη κα Γραικυλισμός. Τ πρτο δηλώνει μία πολιτιστικ ξιοπρέπεια, τ δεύτερο μία πολιτιστικ ποδούλωση.
Καθηγητς π. ωάννης Ρωμανίδης θ γράψη σχετικά:
“Τό γραικεύω εναι σχεδν ταυτν μ τ φραγκεύω.
Σημαίνει σήμερον μερικανεύω, ρωσεύω, φραντσεύω, γερμανεύω, δηλαδ γίνομαι πνευματικς δολος τν ξω τς Ρωμηοσύνης.
Ρωμης γνωρίζει σαφς τι πάρχει μεγάλη διαφορ μεταξ συμμαχίας κα δουλείας. Γίνεται σύμμαχος μ ποιονδήποτε, φ’ σον συμφέρει ες τ θνος, λλ ποτ δολος τν συμμάχων.
Γραικύλος μως νομίζει τι συμμαχία σημαίνει πνευματικν δουλείαν, δηλαδ συγχώνευσιν πολιτισμν κα σύγχυσιν δεολογιν. Γραικύλος δν γίνεται μόνον σύμμαχος, λλ γίνεται κα θέλει ν γίνη να πράγμα μ τν σύμμαχον. Νομίζει τι συμμαχία εναι τ ν προσφέρεται δι’ ρωτα ς δούλη πρς τν κύριον να ποκτήση σχυρν προστάτην, ποος θ σώση τν λλαδίτσαν του. Νεογραικύλος εναι συνεχιστς τς παραδόσεως τν Γραικύλων πρ τς λώσεως, ο ποοι μς κήρυττον τν νάγκην τς φραγκεύσεως το πνεύματος, δι ν σωθμεν π τν δουλείαν το σώματος.
Μ λλα λόγια Γραικύλος φοβεται κα ρα οτε εναι οτε μπορε ν εναι Ρωμηός, φ’ σον φοβεται. Φοβεται τν πνευματικν νεξαρτησίαν κα λευθερίαν. Θέλει τν λευθερίαν το σώματος μόνον. Κα δι τοτο δν μπορε καν ν φαντασθ τι  Ρωμηοσύνη χι μόνον δν ποδουλώνεται πνευματικς, λλ εναι ν τ κόσμω πολιτιστικ δύναμις γετική”.
Φαίνεται, λοιπόν, καθαρ τι ο ροι Ρωμης κα Γραικύλος δν εναι πλς θεωρητικοί, δν συνδέονται μόνον μ στορικ γεγονότα το παρελθόντος, λλ συνιστον να διαίτερο τρόπο ζως. Κα ατ πρέπει ν τ δομε στν σχέση μεταξύ το πολιτιστικο τρόπου ζως το λληνος - Ρωμηο κα το πολιτιστικο τρόπου ζως το Δυτικο νθρώπου.
Συχν λέγεται τι λλάδα εναι ργανικ συνδεδεμένη μ τν Δύση κα τν λεγόμενο δυτικ πολιτισμό, τι δν νοεται Ερώπη χωρς τν λλάδα κα τν πολιτισμό της. τσι ποιος κφράζει τν ποψη τι λλάδα, ς τρόπος ζως, κφράζει ναν λλο πολιτισμ πο ερίσκεται στν ντίποδα το δυτικο πολιτισμο θεωρεται πισθοδρομικός, παρχιώτης, θνικιστής.
μως δν πρέπει ν βαυκαλιζόμαστε μ τς δικές μας πόψεις, οτε ν στεκόμαστε ναρκιστικ μ ατ πο νομίζουμε δεδομένα. Πρέπει πωσδήποτε ν βλέπουμε κα τς σκέψεις τν λλων. Ν ξετάζουμε, δηλαδή, πς μς θεωρον ο ξένοι, κα κυρίως π πο καθορίζουν μ ποικίλους τρόπους τν πολιτική τους.
πάρχει να πρόσφατο παράδειγμα πολ χαρακτηριστικό. γνωστς μερικανς πιστήμονας, Σάμιουελ Χάντιγκτον, το ποίου ο πόψεις συχν πησχόλησαν τν λληνικ τύπο, σ μία συνέντευξη πο δόθηκε στν λληνα δημοσιογράφο λέξη Παπαχελ κα δημοσιεύθηκε πρν λίγο καιρ στ Βμα (24 Μαΐου 1998) κα σ ρώτημα: “Στ βιβλίο σας ξαιρετε τν λλάδα π τν Δύση, πράγμα πο προκαλε ντύπωση καθς πρόκειται γι μία χώρα πο χει ταυτισθε μ τν Δύση, σ κρίσιμες περιπτώσεις, συμμετέχει στ ΝΑΤΟ κα στν Ε.Ε. κα χει υοθετήσει να δυτικ τρόπο ζωής”, πάντησε: “Δν πιστεύω τι λλάδα νκε ποτ στν δυτικ πολιτισμό, ποος δημιουργήθηκε τν 9ο κα 10ο αώνα μ.Χ. κλασικ λλάδα δώρησε σφαλς πολλ στοιχεα στν δυτικ πολιτισμό. Κατ τν γνώμη μου ο θέσεις πο χει πάρει λλάδα σ θέματα πως τ Βοσνιακ δείχνουν καθαρ τι χει διαφορετικ συμφέροντα π τς δυτικς δυνάμεις. Βλέπω τι ο λληνες ναγνωρίζουν τ γεγονς ατ καθς σημαίνοντες πολιτικο μιλον λο κα περισσότερο γι τος δεσμος τς χώρας μ ρθόδοξες δυνάμεις”.
Νομίζω τι δεγμα κομπλεξικότητος νς λαο εναι τ ν πιδιώκη ν θεωρται ξάρτημα μίας μεγάλης Χώρας κόμη μίας νωσης Χωρν κα μάλιστα τ ν θεωρ τι χει τν δια πολιτιστικ παράδοση μ ατς τ χειρότερο τι πολιτιστικ παράδοση τς Δύσης χει πηρεαστ π τν δική του πολιτιστικ παράδοση. Στ συγκεκριμένο μως θέμα Χάντιγκτον εναι πολ σαφς κα νομίζω ληθινός. Δν πρόκειται, δηλαδή, γι μία παραπληροφόρηση.
Πράγματι,  δυτικς πολιτισμς εναι δημιούργημα το Καρλομάγνου, μ τν φεουδαλιστικη κα παγανιστικ ντίληψη κα οσιαστικ δημιουργήθηκε τν 9ο κα 10ο αώνα, πως λέγει ρθς Χάντιγκτον. Προσέλαβε, βέβαια, κυρίως κατ τν ναγέννηση, μερικ στοιχεα π τν Πλάτωνα κα τν ριστοτέλη, λλ μως χει μία λλη νθρωποκεντρικ προοπτικ κα ποδομή. Γι’ ατὸ ἐμες ο λληνες, κόμη κα μερικο σοβαρο πολιτικοί, σοι φουγκράζονται τος καϋμος το λαο, ναγνωρίζουμε τι χουμε περισσότερη κα οσιαστικότερη πικοινωνία μ τος ρθόδοξους λαος τν Βαλκανίων κα τος ρθόδοξους λαος τς Μέσης νατολς, παρ μ τος δυτικος πο διαποτίζονται π μία λλη παράδοση.
Βέβαια, θ συνεργαζόμαστε μ τος Ερωπαϊκος λαούς, θ συμμετέχουμε στ ερωπαϊκ γίγνεσθαι, λλ δν εναι παρχιωτισμός, ντίθετα εναι πνευματικ ρχοντι τ ν γνωρίζουμε κα ν κρατομε τν τερότητα τς παραδόσεώς μας, τν ποία ναζητον κα ο σύγχρονοι δυτικοί, γιατί χει στοιχεα αθεντικότητος.

http://www.orthodoxia-ellhnismos.gr/2013/05/blog-post_4352.html

EYXΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΘΕΡΜΑ ΤΟΝ ΑΓΑΠΗΤΟ ΦΙΛΟ ΦΩΤΙΟ ΤΡΑΥΛΟΠΑΝΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΤΗΣ ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑΣ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου