Τρίτη 4 Ιουνίου 2013

Τὸ χρονικόν τῆς ἁλώσεως 29 Μαΐου 1453












Το ωάννου λ. Σιδηρ, Θεολόγου – κκλησιαστικο στορικο – Νομικο

«Τ δ τν πόλιν σοι δοναι, οτμόν στιν οτλλου τν κατοικούντων ν ταύτ· κοιν γρ γνώμ πάντες ατοπροαιρέτως ποθανομεν κα ο φεισόμεθα τς ζως μν».
(πόκριση Ατοκράτορος Κωνσταντίνου ΙΑ΄ το Παλαιολόγου πρς Μωάμεθ Β΄ τν Πορθητή).
Ο κυριότεροι βυζαντινο στορικο χρονογράφοι, ο ποοι κατέγραψαν κα διέσωσαν αθεντικ κα τεκμηριωμένα τ γεγονότα, πρίν, κατ κα μετ τν λωση τς Κωνσταντινουπόλεως εναι Δούκας, Λαόνικος Χαλκοκονδύλης, Γεώργιος Φραντζς κα Μιχαλ Κριτόβουλος. Μ γνώμονα τν στορικ γραφ τν παραπάνω χρονογράφων συντίθεται τ «Χρονικόν τς λώσεως» μέχρι τν 29η Μαΐου το 1453, μέρα πο σφράγισε π αἰῶνες τν πορεία το εσεβος Γένους μας.
 Τν κτώβριο το 1448 κοιμήθη βυζαντινς ατοκράτωρ ωάννης ΄ Παλαιολόγος κα διάδοχος ατο ρίσθηκε δελφός του Κωνσταντνος ΙΑ΄ Παλαιολόγος, ποος στέφθη στ Δεσποτάτο το Μυστρ κα «γένετο παρ πάντων δεκτς» στν Κωνσταντινούπολη. π τν λλη πλευρά, κατ τ τος 1451, εχε πεθάνει Σουλτάνος τν θωμανν Μουρτ Β΄ κα διάδοχός του νεδείχθη στν νδριανούπολη υός του, Μωάμεθ Β΄ μετέπειτα πορθητς τς Κωνσταντινουπόλεως.
 π τν Μάρτιο μέχρι κα τ τέλη Αγούστου το 1452 οκοδομεται π τν πόλυτη πίβλεψη το Μωάμεθ τ νέο φρούριο τν θωμανν στ πι στεν κα...
δυσπλευτο σημεο το Βοσπόρου προκειμένου ν λέγχεται πολύτως π τος θωμανος δίοδος το Βοσπόρου. Ταυτόχρονα ο θωμανο προβαίνουν σ σκληρς λεηλασίες στν ερύτερο χρο το νέου φρουρίου κα δημιουργον τ πρτα σοβαρ πλήγματα στος βυζαντινούς. Τότε κριβς (ούλιος το 1453) ατοκράτωρ Κωνσταντνος ναγκάζεται ν σφραγίσει τς πύλες τς Κωνσταντινουπόλεως.

 Τν δια περίοδο Σουλτάνος Μωάμεθ Β΄ γωνι κα ποφέρει βλέπει τι ο Ρωμηο εναι ποφασισμένοι ν περασπισθον τ ερ κα τ σια το Γένους. Εναι δ χαρακτηριστικ τν τότε στορικν, ο ποοι ναφέρουν τι Μωάμεθ στν νδριανούπολη «οκοι διάγων οκ δίδου νάπαυσιν τος βλεφάροις, λλ κα ν νυκτ κα μέρα τν πάσαν φροντίδαν τς πόλεως εχε, πς ατν καταλάβοι, πς κύριος ατς γένοιτο». Τότε συμβαίνει ναπάντεχα κόμη να κακό. Κάποιος κανότατος μηχανικς –πιθανότατα Ογγρος- μεταπηδ π τος βυζαντινος στος θωμανος ναντι δρς μοιβς κα ναλαμβάνει ν κατασκευάσει να τεράστιο σ μέγεθος κανόνι, το ποίου ποτελεσματικότητα ν καταστρέφει τ τείχη τς Κωνσταντινουπόλεως, πεδείχθη φιαλτικ π τν πρώτη στιγμή.
 π τν πλευρ τους ο βυζαντινο μ τν ποστολ πρέσβεων ζητον βοήθεια π τν ταλία κα τν Ογγαρία, λλ ωάννης Ονυάδης γι τν παροχ στρατιωτικς νισχύσεως πρ τν βυζαντινν ζητε ς ντάλλαγμα τουλάχιστον τν πόλη τς Μεσημβρίας στν Εξεινο Πόντο.
 Κατ τος μνες Νοέμβριο-Δεκέμβριο το 1452 νεργοποιονται στοιχειωδς κα βαθμιαία Βενετία κα Γένοβα στερα π σειρ σοβαρν χθρικν πιθέσεων τν θωμανν ναντίον δικν τους πηκόων. ποβάλλουν ατήσεις γι παρέμβαση το Πάπα Νικολάου Ε΄ πρς τος Δυτικος γεμόνες κα τελικς ποφασίζουν τν στρατιωτικ νίσχυση μόνον τν δικν τους γκαταστάσεων στν Εξεινο Πόντο κα στ συνοικία Πέραν τς Κωνσταντινουπόλεως. Κα λα ατ πρς περάσπιση τν οκονομικν τους συμφερόντων κα χι π νδιαφέρον γι τν σωτηρία τς Κωνσταντινουπόλεως.
 Τν Δεκέμβριο το 1452 γίνονται στν Κωνσταντινούπολη δεκτο π τν ατοκράτορα Κωνσταντνο λληνικς καταγωγς ξωμότης πίσκοπός το Κιέβου σίδωρος ς πεσταλμένος το Πάπα κα Λεονάρδος Χίος, Λατίνος πίσκοπος Μυτιλήνης. Ο δύο ατο παπικο πεσταλμένοι στς 12 Δεκεμβρίου 1452 μ συναίνεση κα παρουσία το ατοκράτορος Κωνσταντίνου κηρύσσεται στν γία Σοφία νωση τν δύο κκλησιν προκαλώντας τν ντονότατη δημόσια ντίδραση τς μερίδος τν ρθοδόξων νθενωτικν, ο ποοι γνώριζαν τι τίποτε δν μποροσαν ν ναμένουν ς βοήθεια π τος Λατίνους. Γράφεται μάλιστα τι τ νοσιούργημα τς ψευδοενώσεως τν κκλησιν θεωρήθη π τος πνευματικος νθρώπους τς Πόλεως ς πράξη συγχώρητη π τν Θεό, ποος πέστρεψε τ πρόσωπο ατο π τος βυζαντινος κα Πόλη πεσε στ χέρια τν λλοθρήσκων θωμανν.
 Στ τέλη Δεκεμβρίου το 1452 ποφασίζεται ν παραμείνουν στν Κωνσταντινούπολη κα ν συμμετάσχουν στν μυνά της σα πλοα εχαν λλιμενισθε γι μπορικος λόγους, λλ νας ριθμς π ατ –κυρίως βενετικ- δν πειθαρχε κα ποχωρε φυγαδεύοντας κα κατοντάδες νόπλους νδρες.
 Στ τέλη Φεβρουαρίου μ ρχς Μαρτίου το 1453 ο θωμανο μεταφέρουν τ μεγάλο κανόνι π τν νδριανούπολη στν Κωνσταντινούπολη κα συγκεντρώνουν σταδιακ τ στρατιωτικ σώματα το Μωάμεθ. Λαμβάνουν θέσεις πέναντι π τ χερσαία τείχη τς Κωνσταντινουπόλεως κα σταδιακ ποκλείουν τν Πόλη π ξηρς.
 Ο βυζαντινο νισχύουν μ κάθε μέσο τ τείχη, χερσαα κα θαλάσσια, κα στς 2 πριλίου κλείουν μ τν μεγάλη λυσίδα τν εσοδο το Κερατίου κόλπου. Παρ τν κρισιμότητα τν στιγμν ντιπαράθεση νωτικν κα νθενωτικν εναι πάντοτε ασθητή. Γράφεται μάλιστα τι Μέγας Δούκας Λουκς Νοταρς, ταν εδε τν ναρίθμητο στρατ τν θωμανν, επε: «κρειττότερον στν εδέναι ν μέση τ Πόλει φακιόλιον βασιλεον Τούρκων καλύπτραν Λατινικήν». (Εναι καλύτερο ν δε κάποιος στ μέση τς Πόλεως ν βασιλεύει τουρκικ φρακιόλιο παρ παπικ τιάρα).
  ατοκράτωρ Κωνσταντνος περασπίζει μάχιμες θέσεις κα κυρίως τν κεντρικ χερσαία Πύλη, τν γνωστ ς Πύλη το γίου Ρωμανο, ν σμα νόπλων κινεται σ διάφορα σημεα στ σωτερικο τς Πόλεως. Τ σύνολο τν τότε κατοίκων τς Κωνσταντινουπόλεως νέρχονταν στς 50.000 κα π ατούς, ο μν νοπλοι βυζαντινο ταν περίπου 7.000, ν 2.000 ταν ο Βενετο κα ο Γενουάτες. Στ πεδίο τς μάχης δηλαδ ναλογία ταν νας Ρωμης πρς εκοσι θωμανούς.
 Στς 5-7 πριλίου χουμε τν ναρξη τς πολιορκίας τς Πόλεως κα στς 12 πριλίου ρχίζουν συνεχες κανονιοβολισμο τν χερσαίων τειχν, μέρα κα νύκτα, π τος θωμανούς. Ο βυζαντινο μ πινοητικότητα προσπαθον μ εδικς κατασκευς ν ξουδετερώσουν τς βολές, ν κλείσουν μ κάθε μέσο τ ρήγματα στ τείχη κα ν δημιουργήσουν νέα προκαλύμματα κα προμαχνες.
 Στς 18 πριλίου, κατ τ ξημερώματα, γίνεται πρώτη πίθεση τν θωμανν στ τείχη, λλ πωθονται πιτυχς π τος βυζαντινούς. ξοργισμένος τότε Μωάμεθ π τν μεγάλη του λαζονεία ρμ στν θάλασσα κα τν ραβδίζει ς παρανοϊκός, ν ντικαθιστ κα τν ρχηγ το στόλου του. Στς 22 πριλίου Μωάμεθ τεχνάζεται να πρωτοφανς σόφισμα. Διατάζει τν μεταφορ δι ξηρς τν πολεμικν πλοίων του μέσα στν κεράτιο κόλπο. μεταφορ τν πολεμικν πλοίων γίνεται πανηγυρικ κα μ τυμπανοκρουσίες μέσω εδικ διαμορφωμένης διόδου στν περιοχ το Γαλατ π τ Διπλοκιόνιον ως πέναντι στ Κοσμίδιον.
 Στς 7 Μαΐου γίνεται ποτυχημένη πίθεση κατ τν χερσαίων τειχν μ 30.000 νδρες κα σχυρς πώλειες γι τος θωμανούς.     Στς 12 Μαΐου Μωάμεθ τυφλωμένος π τ πάθος ν κατακτήσει τν Κωνσταντινούπολη διατάζει μεγάλη πίθεση μ δύναμη 50.000 νδρν κατ τ μεσάνυχτα. Σ μάχη π τν τειχν κοντ στ νάκτορα σημειώνονται μεγάλες πώλειες κα γι τ δύο μέρη. ατοκράτωρ κείνη τ νύκτα παρ τς πιέσεις κα τς προτροπς π τ στεν περιβάλλον του δν δέχθη ν γκαταλείψει τν Πόλη.
 ξιο διαίτερης μνείας εναι τι κατ τν μέρα τς νομαστικς ορτς το Κωνσταντίνου (21 Μαΐου) πρόταση το Μωάμεθ πρς τν ατοκράτορα ν παραδώσει τν Πόλη μ ντάλλαγμα τν περιουσία το δίου, τς οκογένειας κα τν ρχόντων του. Τότε γενναος κα μαρτυρικς Ρωμης ατοκράτορας ποκρίνεται στ Μωάμεθ: «Τ δ τν πόλιν σοι δοναι, οτ’ μόν στιν οτ’ λλου τν κατοικούντων ν ταύτ· κοιν γρ γνώμ πάντες ατοπροαιρέτως ποθανομεν κα ο φεισόμεθα τς ζως μν».
 Μεταξ 25ης κα 26ης Μαΐου συμβαίνουν διάφορα ντυπωσιακ δυσοίωνα, πως πτώση τς ερς Εκόνος τς Θεοτόκου κατ τν λιτάνευσή της κα «τοτο παρ δόξαν γεγονς φρίκην τε πολλν κα γωνίαν μεγίστην κα φόβον πάσιν νέβαλεν». Παράλληλα, σχυρ καταιγίδα μ στραπς κα χαλάζι ναστατώνει τος βυζαντινούς, ν τν πομένη «νέφος βαθ τν πόλιν πάσαν περιεκάλυψε π πρωίας βαθείας ως σπέρας». ρισμένοι μάλιστα στορικο χρονογράφοι τς ποχς κείνης ναφέρουν τι π τν πρώτη μέρα τς πολιορκίας μέχρι κα τν 27η Μαΐου, τρες δηλαδ μέρες πρ τς λώσεως, λόκληρη τν Πόλη κάλυπτε περιφερόμενη οράνια φωτειν νεφέλη, ποία ταν ξαφανίστηκε προκάλεσε τν τρόμο τν Ρωμην, πειδ θεωρήθηκε τι Θεοτόκος εχε πλέον φήσει προστάτευτη τν Πόλη της στ χέρια τν θωμανν.
 Κατ τς δύο τελευταες μέρες (26/27 Μαΐου) πρ τς λώσεως θωμανικς στρατς προετοιμαζόταν μ νηστεία κα προσευχή. Φωτοχυσίες κα θορυβώδεις νυκτερινο ορτασμο στ θωμανικ στρατόπεδο σπερναν τν πανικ στος πολιορκουμένους Ρωμηούς. Τν παραμον τς μεγάλης πιθέσεως (28 Μαΐου) Μωάμεθ νακοινώνει στ στρατεύματά του τι τν πομένη θ γίνει μεγάλη κα τελικ πίθεση. πακολουθε γενικ κινητοποίηση μ ποσχέσεις νταμοιβν στος στρατιτες, προσευχς κα θικ νίσχυση, νεργοποίηση ποικίλων πολιορκητικν κατασκευν κα λλεπάλληλοι κανονιοβολισμοί.
 Κατ τ ξημερώματα τς 29ης Μαΐου, μέρα τς μάρτυρος γίας Θεοδοσίας, ρχίζει πίθεση τν θωμανν μ κύριο στόχο τν πύλη το γίου Ρωμανο. Γίνονται λλεπάλληλες προσπάθειες εσόδου δι μέσου τν τειχν, ν ξακολουθον ο κανονιοβολισμοί. Παρ τν σθεναρ ντίσταση τν πολιορκουμένων σχεδν ταυτόχρονα πιτυγχάνεται διείσδυση τν θωμανν γενιτσάρων π τν κερκόπορτα κα π τν πύλη το Χαρισίου. κερκόπορτα ταν πόγεια, κρυφή, παλαι εσοδος, «παραπόρτιον», πλησίον το παλατίου πο εχαν νοίξει προσφάτως γι τς δικές τους νάγκες ο βυζαντινοί. Διαθρυλεται τι τν πύλη το Ρωμανο εχαν νοίξει στος θωμανος γενιτσάρους γι ν εσέλθουν στν Πόλη ρισμένοι βραοι, ο ποοι συνεργάζονταν μαζί τους.
 πικρατε παντο πανικς κα λοι, κατακτητς κα μή, κατευθύνονται στ κέντρο τς Πόλης. Θρίαμβος, λεηλασία, γριότητα κα βιαιοπραγίες γι τος κατακτητές. Σφαγή, αχμαλωσία κα κάθε εδους τίμωση γι τος κατακτημένους. Τότε πεθαίνει μαχόμενος μέχρι τέλους π τν πάλξεων κα ατοκράτωρ Κωνσταντνος.
 Στ σημεο ατ ξίζει ν ναφέρουμε τ πεισόδιο, τ ποο καταγράφει χρονογράφος Φραντζς κα φορ τν πίστη κα τν ταπεινότητα το ατοκράτορος. διήγησή του χει ς ξς: «ρχόμενος ατοκράτορας στν πάνσεπτο ερ να τς Το Θεο Σοφίας γι τν τελευταία θεία Λειτουργία προσευχήθηκε κλαίγοντας κα γονυπετς μετέλαβε τ χραντα κα Θεία μυστήρια. πειτα μετέβη στ νάκτορα, σταμάτησε γι λίγο κα ζήτησε συγχώρεση π τος πάντες. Ποις ν διηγηθε τ κλάματα κα τος θρήνους στ παλάτι κείνη τν ρα; κόμη κα ν πρχε νθρωπος καμωμένος π ξύλο πέτρα ταν δύνατο ν μ θρηνήσει».
 Ο χρονογράφοι ναφέρουν πίσης τι Κωνσταντνος βλέποντας τν λωση τς Πόλεως επε γοερ τς ξς φράσεις: «Δν πάρχει κανες χριστιανς ν πάρει τ κεφάλι μου; Χίλιες φορς ν πεθάνω παρ ν ζήσω κα ν δ τν λωση τς Πόλης».
 Τέτοιες ταν ο π τρες μέρες σφαγές, καταστροφς κα εροσυλίες, στε χρονογράφος Φραντζς δν εναι περβολ ταν γράφει τι: «σ λόκληρη τν Κωνσταντινούπολη δν φαινόταν σπιθαμ χμα π τς σωρος τν νεκρν». Μετ π τρες μέρες παυσε λεηλασία κα Μωάμεθ Β΄ πορθητής, φο εσλθε φιππος στν ερ να τς Το Θεο Σοφίας γι ν προσευχηθε γι τν νίκη του, μετέβαλε τν «Μεγάλη κκλησία», πως λέγεται σ τέμενος.
  Πόλη άλω κα ταν Μάϊος το 1453. Κατ μήνα Μάϊο εχαν γίνει τ γκαίνια τς Κωνσταντινουπόλεως κα πάλι κατ μήνα Μάϊο «πάρθεν Ρωμανία». Κωνσταντνος Μέγας τν χτισε κα π Κωνσταντίνου άλω. Κωνσταντινούπολη ταν κα παραμένει πόλη τς Θεοτόκου, πόλη τν θρύλων, τν δακρύων κα τν στεναγμν το εσεβος Γένους μας. Τελικά, Πόλη τν πόλεων διαχρονικ ποτελε τν «κιβωτ τς Ρωμηοσύνης κα τς ρθοδοξίας».
ΕΡΩ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου